Režisér Roman Polák
Pre potreby projektu Prítomnosť divadelnej minulosti si režisér Roman Polák zaspomínal na inscenáciu Les, ktorú v roku 1997 pripravil so súborom Divadla ASTORKA Korzo ´90.
Spomienky režiséra Romana Poláka na skúšobný proces inscenácie Les sú spojené s vtedajšou spoločensko-politickou situáciou v krajine, keď sa divadelníci v rámci iniciatívy Zachráňme kultúru1 vzbúrili proti praktikám ministerstva kultúry a svoj postoj k celej problematike demonštrovali aj prostredníctvom umeleckej tvorby. Režisér Roman Polák približuje svoj umelecký zámer – po inscenácii Ujo Váňa2 chcel urobiť inscenáciu jasne štylizovanú v hereckom geste, zasadenú do zvláštneho priestoru. Hercov Divadla ASTORKA Korzo ´90 postavil do výraznej štylizácie s minimom akcií a realistického pohybu. Spolu so scénografom Alešom Votavom využili v koncepcii scény aj periakty3 a výraznú farebnosť (kľúčová modrá farba). Pri jednotlivých výstupoch smeroval hercov k minimálnemu využitiu gesta, ktoré tak získavalo na sile a dôraze. Spomína na konkrétne herecké výstupy a celkové vyznenie inscenácie. Hra s komickými prvkami sa na javisku Divadla ASTORKA Korzo ´90 zmenila na inscenáciu so zreteľným politickým posolstvom, ktorá upozorňovala na problematický stav spoločnosti.
kamera: Anna Grusková
Video nájdete na tomto odkaze. https://youtu.be/j19NlskhLyM
1 Na jar roku 1997 protestovali predstavitelia slovenskej umeleckej a kultúrnej obce v rámci iniciatívy Zachráňme kultúru proti pokusu vtedajšieho ministra kultúry Ivana Hudeca politicky a stranícky ovládnuť kultúrne inštitúcie napríklad aj prostredníctvom novovytvorených regionálnych kultúrnych centier. Umelci i radoví občania otvorene kritizovali postupy štátu v oblasti kultúry a zúčastňovali sa na viacerých protestných zhromaždeniach, ktoré vyústili do okupačného štrajku na Ministerstve kultúry Slovenskej republiky.
2 Režisér Roman Polák pripravil so súborom Divadla ASTORKA Korzo ´90 hru ruského autora Antona Pavloviča Čechova Ujo Váňa, ktorá mala v divadle premiéru 19. apríla 1996.
3 periakty – jednoduché technické zariadenie v antickom (gréckom, najmä helenistickom) divadle; trojboké otočné hranoly znázorňujúce rôzne prostredia, ktoré otáčaním menia scénu.