Gurmyžská Zity Furkovej

Pre potreby projektu Prítomnosť divadelnej minulosti si herečka Zita Furková zaspomínala až na dvojnásobné stretnutie s komédiou Les na divadelnom javisku.

V inscenácii z roku 1971 v réžii Vladimíra Strniska stvárnila postavu Ulity a v roku 1997 sa v inscenácii Romana Poláka zhostila úlohy hlavnej hrdinky hry, statkárky Gurmyžskej.

Spomienky herečky Zity Furkovej na skúšobný proces inscenácie Les v Divadle ASTORKA Korzo ´90 rámcujú dva výrazné medzníky – išlo o jej prvú spoluprácu s režisérom Romanom Polákom a skúšky prebiehali v čase demonštrácií iniciatívy Zachráňme kultúru1. Herečka vyzdvihuje majstrovstvo režiséra Romana Poláka budovať inscenáciu pomocou vyhrotených medziľudských vzťahoch v zreteľných situáciách na magickej scéne Aleša Votavu. Nosnou témou celej inscenácie sa v pohnutých časoch stala práve obhajoba herectva a zmysluplnosť divadelného umenia. Prenikavý lúč vychádzajúci z malého okienka na kobaltovo modrej scéne bol lúčom do duše jednotlivých postáv, z ktorých práve jej Gurmyžská bola prototypom negatívnych ľudských vlastností, veľkou intrigánkou a manipulátorkou.

 kamera: Martina Sľúková

Video nájdete na tomto odkaze. https://youtu.be/NBvbkOrohmU

1  Na jar roku 1997 protestovali predstavitelia slovenskej umeleckej a kultúrnej obce v rámci iniciatívy Zachráňme kultúru proti pokusu vtedajšieho ministra kultúry Ivana Hudeca politicky a stranícky ovládnuť kultúrne inštitúcie napríklad aj prostredníctvom novovytvorených regionálnych kultúrnych centier. Umelci i radoví občania otvorene kritizovali postupy štátu v oblasti kultúry a zúčastňovali sa na viacerých protestných zhromaždeniach, ktoré vyústili do okupačného štrajku na Ministerstve kultúry Slovenskej republiky.

Hore